دندانپزشكي قيمت و خريد مواد دندانپزشكي بازار ارز دولتي دندانپزشكي قيمت و خريد مواد دندانپزشكي بازار ارز دولتي .

دندانپزشكي قيمت و خريد مواد دندانپزشكي بازار ارز دولتي

آشنايي با تجهيزات دندانپزشكي

تجهيزات دندانپزشكي طيف وسيعي از رشته مهندسي پزشكي را دربر ميگيرد. آشنايي با اين تجهيزات ضمن جالب بودن بحث دندانپزشكي، شما را قادر خواهد ساخت كه بهتر و با اطلاعات بيشتر در هنگامرفتن به مطب دندانپزشكي به اين وسايل نظر افكنيد. پس در ادامه با ما همراه باشيد.

يونيت

يونيت دندان پزشكي يك صندلي همراه با وسايل دندانپزشكي است كه به آن وصل است و به تنهايي يك مطب دندان پزشكي است.



يونيت دندانپزشكي داراي ورودي آب ، هوا و خروجي فاضلاب ميباشد كه براي ساكشن ها،شير آب ليوان ، پوآر ، اينسترومنت ها كاويترون و كراشور استفاده ميشود.

قطعات اصلي يونيت دندانپزشكي شامل چراغ ، ساكشن ، كاسه كراشور ، ميز پزشك (تابلت ) تابور ها و كمپرسور ميباشد.

صندلي دندانپزشكي از تكنولوژي سيستم الكتريكي و پنوماتيكي بهره مند ميباشد كه جهت تسلط پزشك براي جا به جاي و عدم تكان و لرزش بيمار و محكم بودن آن طراحي شده است.

اين صندلي شامل شاسي ، زير سري ، زير دستي ، تشك و پشتي صندلي ميباشد. تشك صندلي عموما از جنس چرم ميباشد.

تابوره

صندلي تابوره صندلي‌هاي چرخدار بدون تكيه هستند كه در بارها و هم‌چنين در آزمايشگاه از آن استفاده مي‌شود.

تابوره جهت نشستن جراح، كمك جراح، متخصصين بيهوشي در هنگام عمل جراحي در اتاق عمل مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در اندازه‌هاي مختلف قابل دسترس است.اين صندلي قابليت قابليت تنظيم ارتفاع نيز دارد.

اين صندلي بايد بعد از هر عمل جراحي بايد استريل مجدد شود.

ساكشن

برخلاف ابزارهاي ديگر دندانپزشكي، مكنده بزاق يكي از لوازم دندانپزشكي است كه كنار آمدن با آن راحت‌تر است و در بسياري از مواقع نيز باعث خنده مي‌شود. زماني كه دندانپزشك در حال معاينه دهان شما است غالباً به يك فضاي خشك نياز دارد.

تجهيزات دندانپزشكي ساكشن يك لوله بلند است كه به يك دستگاه مكنده متصل بوده و بزاق را از دهان شما خارج مي‌كند.

شما ممكن است صداي دستگاه ساكشن را بشنويد و سر دستگاه را داخل گونه‌هاي يا روي زبان خود احساس كنيد اما اين چيزي نيست كه باعث ترس شما شود.

در هنگام انجام فرايندهاي دندانپزشكي ممكن است نياز باشد كه دندانپزشك از آب در دهان شما استفاده كند .در اين موارد شما بايد مكرراً دهان خود را ببنديد تا دستگاه بتواند آب جمع شده در دهان شما را از آن خارج كند.

قالب هاي دندانپزشكي

اگر شما نياز به روكش‌هاي دنداني يا محافظ دهاني داريد، دندانپزشك ممكن است از قالب براي دندان‌هاي شما استفاده كند.

اين قالب‌ها ترسناك نيستند ولي به هر حال، فريم‌هايي هستند كه با مواد نرم پر شده و در دهان بيمار قرار داده مي‌شوند. زماني كه شما دهان خود را بسته و دندان‌ها را روي هم قرار مي‌دهيد، قالب شكل دندان شما را به خود مي‌گيرد.

مواد قالبگيري مزه و طعم خوبي ندارند اما پس از گذشت چند ثانيه قابل تحمل مي‌شوند. حتي برخي از دندانپزشكان از اسانس‌ها يا خوشبوكننده‌هاي متنوعي براي كودكان استفاده مي‌كنند.

لايت كيور

زماني كه دندانپزشك تشخيص دهد كه دندان ترميمي را بايد با مواد كامپوزيتي پر كرد بايد از دستگاه لايت كيور استفاده كرد. براي محكم كردن مواد كامپوزيتي از لايت كيور كه با نور ماوراء بنفش باعث فشردگي سريع كامپوزيت ميشود استفاده ميكنند

دستگاه لايت كيور داراي لامپ LED يا هالوژني ميباشد و همانطور كه مطلع هستيد مزيت لامپ هاي LED مانند هالوژني گرما توليد نمي كند و به همين دليل كاربرد بيشتري دارد .

تابش نور لايت كيور سه نوع ميباشد:

  • تابش پالس كه شدت نور كم و زياد ميشود. 
  • تابش RAMP كه شدت نور از كم شروع ميشود و با گذشت زمان شدت نور افزايش مي يابد.
  • تابش ثابت هم بدين صورت است كه نور با شدت ثابت تابيده ميشود.

فورسپس

فورسپس(به انگليسي: Forceps) يا انبر ابزاري دستي بوده و براي گرفتن و نگه داشتن اشياء بكار مي‌رود.

زماني از فورسپس استفاده مي‌شود كه به علت عميق بودن ناحيه عمل، ناچار به وسيله‌اي با دسته بلند و جا انگشتي براي فيكس كردن انگشتان مي‌باشيم كه فورسپس همين ويژگي‌ها را دارا مي‌باشد. در خارج از رده پزشكي و نزد عوام (انگليسي زبان) معمولاً از فورسپس به عنوان موچين، انبرك، انبردست‌ها، كليپ يا گيره اشاره مي‌شود.



فورسپس پزشكي از جنس فولاد كربني بوده و قابليت استريل شدن در دماي بالاي اتوكلاو را دارد. در دندانپزشكي نيز به گيره مخصوص كشيدن دندان، فورسپس گفته مي‌شود.

امروزه نوع يكبارمصرف و از جنس پلاستيك نيز مورد استفاده دارد. نوع ديگري از فورسپس در مامايي استفاده مي‌شود و فورسپس مامايي نام دارد كه توسط خانوادهٔ چمبرلين اختراع شد؛ كار آن‌ها قابلگي بود.

آينه دندان

اين ابزار شايد كم ترس‌ترين لوازم دندانپزشكي است اما با اين وجود ابزار مهمي است.

آينه دهاني يك آينه كوچك است كه يك دسته فلزي دارد. اين ابزار دو كاربرد دارد: نخست اين كه دندانپزشك با استفاده از آن مي‌تواند داخل تمام دهان را مشاهده كرده و معمولاً مي‌تواند به مشاهده قسمت‌هايي كه پيچيدگي‌هاي فيزيكي دارد كمك كند.

با استفاده از اين آينه پيدا كردن پوسيدگي دندان و مشكلات احتمالي ديگر دهان راحت‌تر است كه در صورت استفاده نكردن از اين ابزار قابل شناسايي نيستند.


ثانياً اين ابزار به دندانپزشك كمك مي‌كند كه بدون استفاده از دست، زبان شما را جابه‌جا كرده يا آن را به سمت داخل گونه‌هاي شما هدايت كند.


برچسب: آشنايي با فرزهاي دندانپزشكي،انواع ست هاي دندانپزشكي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۲۴:۳۷ توسط:صحرايي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :