دندانپزشكي قيمت و خريد مواد دندانپزشكي بازار ارز دولتي دندانپزشكي قيمت و خريد مواد دندانپزشكي بازار ارز دولتي .

دندانپزشكي قيمت و خريد مواد دندانپزشكي بازار ارز دولتي

ايمپلنت و ارتودنسي

ايمپلنت انكوريج، پايه‌ي لازم را براي تجهيزات ارتودنسي فراهم مي‌كند. تجهيزات ارتودنسي زماني تاثيرگذار خواهد بود كه بتواند نيروي گشتاوري كافي را براي حركت دادن دندان‌ها به آنها وارد كند.

اگر بيمار چند دندان را از دست داده باشد، وسايل ارتودنسي هيچ نگهدارنده‌ اي نخواهد داشت. اينجا است كه ايمپلنت به كار مي‌آيد.

پس از جايگزين كردن دندان غائب با ايمپلنت، انكور محكمي ايجاد مي‌شود كه مي‌توان بريس يا هر وسيله ارتودنسي لازم براي اصلاح مشكلات بايت و نامرتبي را روي آن قرار داد. 

تعيين اولويت ايمپلنت و ارتودنسي
اگر قرار باشد لبخند شما زيبا شود ، از هر دو روش ايمپلنت و ارتودنسي استفاده مي شود ، جراح دندانپزشك و متخصص ارتودنسي پس از مشورت و همكاري طرح درمان صحيح را براي شما به اجرا مي آورند.
ايمپلنت به دليل ثابت بودن و عدم امكان حركت در استخوان قابليت جابجايي مانند دندان هاي طبيعي را ندارد لذا بايد احتمالات آينده جايگاه دندان هاي ديگر را در نظر داشته باشيم.

ارتودنسي قبل از ايمپلنت دندان 

اگر هم به ارتودنسي و هم ايمپلنت دندان نياز داريد، معمولا توصيه مي شود كه ابتدا بريس ها را توصيه مي شود قرار گيرند. به خاطر اينكه زماني كه يك ايمپلنت قرار مي گيرد، نمي تواند ديگر مثل يك دندان معمولي حركت كند. ايمپلنت به فك فيكس مي شود و هيچ ليگمانتي كه دندان را جابجا كند، نيست.
در بسياري از بيماران، ارتودنسي دندان ممكن است به جهت ايجاد فضاي خالي براي دندان جديد نياز باشد، و اينكه بتوان ريشه دندان هاي كناري را به جاي درستشان حركت داد.

ارتودنسي بعد از ايمپلنت

ايمپلنت را نمي‌توان حركت داد، اما چنانچه ايمپلنت در محل مناسب كاشته شده باشد، دندانپزشك مي‌تواند دندان‌هاي كناري را با استفاده از ارتودنسي ثابت يا پلاك‌هاي شفاف ارتودنسي نامرئي حركت دهد.

حتي در صورت وجود چند ايمپلنت نيز منعي براي درمان ارتودنسي وجود ندارد.
اما اگر ايمپلنت در محل مناسب قرار نگرفته باشد و پس از ارتودنسي از رديف دندان‌ها بيرون بزند، مي‌توان آن را پس از اتمام ارتودنسي تعويض كرد.

البته نيازي نيست كه كل ايمپلنت تعويض شود، فقط كافي است كه روكش آن را عوض كرد. حالت ديگر اين است كه به ايمپلنت دست نزنيد و به نتيجه به دست آمده رضايت دهيد.

همچنين اگر ارتودنسي دندان‌هاي كنار ايمپلنت را درگير نكند، مي‌توان ايمپلنت را قبل از ارتودنسي انجام داد.

معايب استفاده از ايمپلنت در درمان ارتودنسي

مسلما دندان هاي مصنوعي و ايمپلنت هاي دنداني نمي توانند جايگزين تمام و كمال دندان هاي طبيعي باشند.

اما زماني كه دندان طبيعي خود را از دست مي دهيد براي حفظ سلامت لثه ها و دندان هاي باقي مانده بايد به فكر درمان مناسب باشيد.  در مواقعي كه متخصص ارتودنسي استفاده از ايمپلنت همراه با ارتودنسي را ضروري مي داند مي توان از معايب زير چشم پوشي كرد.

اين موارد شامل:

  •     هزينه بالاي ايمپلنت دنداني 
  •    ايمپلنت هاي دنداني مادام العمر نمي باشند و پس از مدت زمان مشخصي رنگ آنها تغيير مي كند و حتي ممكن است نياز به تعويض و ترميم داشته باشند.   
  •  در مواقعي كه بيمار بهداشت دهان و دندان را به درستي رعايت نمي كند دچار تحليل لثه مي شود و در نهايت ريشه ايمپلنت ظاهر مي شود. 
  •    افرادي كه دچار ديابت و ضعف سيستم ايمني مي باشند نتيجه مناسبي از ايمپلنت دنداني نمي گيرند.   
  •  برخي ايمپلنت هاي نامرغوب دچار شكستگي ناگهاني مي شوند كه مشكلات متعددي براي بيمار ايجاد مي كنند.

نتيجه 

در نهايت متخصص ارتودنسي ريتينر يا نگهدارنده مناسب را براي پايداري بلندمدت بايت و مرتب بودن دندان‌ها توصيه مي‌كندو با رعايت كردن بهداشت دهان و دندان سلامت دندان ها قابل تضمين است . 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۰۱:۱۷ توسط:صحرايي موضوع:

روكش دندان را بهتر بشناسيم

روكش دندان چيست؟

بسياري از ما از داشتان دندان هايي زرد يا پوسيده و اهكي عذاب ميكشيم و همواره دوستداريم ما نيز مانند بسياري از سلبريتي ها دندانهايي درخشان و يكدست و زيبا داشته باشيم.

علت نصب روكش يا تاج اين است كه بتوانيم دندان را محكم كنيم. وقتي تاج را روي دنداني ضعيف قرار مي دهيم، مستحكم مي شود و مي تواند به عملكردش ادامه دهد.
حال اگر روي دنداني كه ضعيف است روكش نصب نكنيم، به احتمال زياد ترك بر مي دارد و مي شكند.
اگر چنين اتفاقي براي دندان بيفتد، ترميم آن دشوارتر مي شود و براي درمان آن به زمان بيشتري نياز است ؛ چراكه آسيب خيلي شديدتر از قبل است.

عصب كشي و روكش

دندان‌ها بعد از عصب‌كشي دندان به دليل ضعيف بودن ديواره‌هاي تاج آن و شكنندگي ديواره‌ها اكثرآ براي محافظت روكش مي‌شوند چنانچه به هر دليلي آن دندان موردنظر كه قبلاً عصب‌كشي و روكش شده نياز به عصب‌كشي مجدد داشته باشد.
در اغلب موارد از روي روكش امكان‌پذير نيست. روكش‌هاي دندان از نظر جنس با هم متفاوت هستند.
روكش‌هاي PFM كه همان روكش‌هاي زيرمغز و تاج سراميكي هستند به دليل وجود مغز در زير تاج آنها عصب‌كشي مجدد دندان و از روي روكش با دشواري‌هايي از قبيل شكستگي سراميك روكش همراه هستند.

بنابراين چنانچه دندان نياز به عصبى‌كشي مجدد داشته باشد دندانپزشك روكش را بريده و خارج مي‌كند و بعد از انجام عصب‌كشي مجدد دندان اقدام به قالبگيري و روكش كردن همان دندان مي‌كند.
اما در مواردي هم با مراقبت و ملاحظات خاص اگر دندانپزشك قادر به سوراخ كردن سطح رويي روكش و نفوذ به  داخل عاج دندان شود عصب‌كشي مجدد دندان از روي روكش امكان‌پذير خواهد بود كه معمولاً اين كار ممكن است در مورد دندان‌هاي قدامي تك كاناله يا آسياب‌هاي كوچك دوكاناله امكان‌پذير باشد.
اما در مورد دندان‌هاي آسياب بزرگ بهتر است كه روكش خارج شده عصب‌كشي مجدد انجام شود ودوباره دندان روكش شود.

پوسيدگي دندان و روكش

زماني كه دندانپزشك مي خواهد از روكش روي دندان شما استفاده كند، تمام پوسيدگي يا حفره هاي زير آن را حذف مي كند. در عين حال براي جايگذاري روكش روي باقي مانده دندان مقداري از ساختار آن را مي سايد.
بدين ترتيب روكش روي دندان قرار مي گيرد و در عين حال اندازه آن درست همانند يك دندان معمولي باقي مي ماند. در اين صورت خط اتصال روكش و دندان دقيقا در نزديكي لثه است.
اين به اين معني است كه شما هنوز هم در زير روكش و تا فاصله خط لثه داراي ساختار دنداني بدون پوشش هستيد.
بنابراين اگر براي حذف پلاك و باكتري هاي زير خط لثه مسواك نزنيد و نخ دندان نكشيد، ممكن است حفره ديگري درست در همان قسمت از دندان ايجاد شود.

انواع مختلف دندان كدام اند؟

معمولا روكش ها به 3 نوع كلي تقسيم مي شوند كه هر كدام ممكن است به زيرگونه هايي تقسيم شوند اما سه نوع كلي روكش دندان عبارت اند از:

 1.روكش هاي تمام فلزي مثل روكش دندان طلا
 2.روكشهاي pfm در قسمت مركزي اين روكش، فلز به صورت آلياژ بوده است و روي آن چيني كه به آن پرسلن مي گويند.
3.روكش هاي سراميكي ( روكش هاي زيركونيوم و يا روكش هاي ايمكس)

بعد از روكش چ مراقبت هايي لازم است؟

در اينجا به تعدادي از نكات ضروري و مراقبت هاي بعد از روكش دندان اشاره مي كنيم:

1.در صورتي كه روكش دندان شما به علت بلندي با دندان هاي مجاور برخورد داشت لازم است اين موضوع را به دندانپزشك خود اطلاع دهيد.
2. بهداشت دهان ودندان بعد از روكش از اهميت ويژه اي برخوردار است. در برخي مواقع لازم است تا مسواك و نخ دندان مخصوص به دندان هاي خود را تهيه كنيد.

3. بعد از رفع بي حسي تا چند روز به آرامي دندان ها روي هم قرار داده شود.

4. درصورتي كه روكش دندان شما لق شد به دندانپزشك خود مراجعه كنيد.

آيا روكش عوارض جانبي دارد؟

شما براي اينكه دندانتان را روكش كنيد، نياز به تراشيدن آن داريد. همين امر مهم‌ترين عارضه‌ي روكش كردن دندان است.

زيرا در صورتي كه به خوبي از دندان‌هاي تراشيده شده مراقبت نكنيد، ممكن است دچار پوسيدگي شوند.


برچسب: عمر روكش دندان،روكش دندان درد دارد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۲۸:۲۹ توسط:صحرايي موضوع:

كشيدن دندان در ارتودنسي ثابت

اگر متقاضي انجام درمان ارتودنسي ثابت هستيد وضعيت كشيدن دندان قبل از شروع اين درمان مشخص مي شود.

افرادي كه دندان هاي شلوغي دارند و يا دندان اضافي دارند معمولا كانديداي كشيدن دندان قبل از شروع درمان ارتودنسي ثابت مي باشند.

اين افراد معمولا فضاي كافي براي چيدمان مرتب دندان ها در قوس دنداني را ندارند. بدين ترتيب متخصص ارتودنسي تشخيص مي دهد كه چه دندان هايي و چند دندان از آنها كشيده شود.

بعد از ايجاد فضاي مناسب براكت هاي ثابت بر روي دندان ها تعبيه مي شود و حركت دنداني با دستگاه ارتودنسي ثابت آغاز مي شود.

كشيدن يا نكشيدن دندان به چه عواملي بستگي دارد؟ 

كشيدن يا نكشيدن دندان در درمان ارتودنسي بستگي  فراواني به موارد زير دارد:

1. فضاي موجود

2. هماهنگي اندازه دندان ها با اندازه استخوان در بر گيرنده دندان ها

3. خط مياني

4. وضعيت فك ها

در چند نوع از نامرتبي‌هاي دندان، متخصص ارتودنسي ناچار به كشيدن دندان مي‌شود

شلوغي دندان‌ها

جلو رفتگي دندان‌ها

عقب يا جلو رفتگي فك تحتاني

زمان شروع ارتودنسي پس از كشيدن دندان‌ها

متخصص ارتودنسي درمان ارتودنسي را تقريباً بلافاصله پس از كشيدن دندان شروع مي‌كند. دندان‌ها گاهي فقط يك روز پس از عمل كشيدن، سيم‌كشي مي‌شود.


عوارض درمان پس از كشيدن دندان

 مهم ترين عوارض جانبي كه افراد پس از كشيدن دندان با آن مواجه مي شوند به وجود آمدن حفره خشك در محل دندان كشيده شده است.

درواقع اين عارضه زماني به وجود مي آيد كه لخته خون به وجود آمده پس از كشيدن دندان از استخوان فك تخليه شود.

اين كار باعث مي شود تا استخوان فرد در برابر هوا و مايعات دهاني و غذا قرار بگيرد و آسيب جدي به آن وارد شود. در اين حالت بيمار با درد بسيار زيادي مواجه خواهد شد. عدم استعمال سيگار و استفاده نكردن از نوشابه هاي گازدار از مهم ترين مواردي هستند كه مي تواند پس از كشيدن دندان در ارتودنسي مانع از بروز اين عارضه شود.


افرادي كه دندان آن ها براي انجام درمان ارتودنسي كشيده مي شود بهتر است آب دهان خود را در داخل دهان نگه دارند و مايعات را بدون استفاده از ني بنوشند.

اين كار موجب مي شود حفره خشك در محل دنداني كه كشيده شده است به وجود نيايد و عمل ارتودنسي نيز با موفقيت بيشتري انجام شود.

از ديگر نكاتي كه افراد پس از كشيدن دندان در ارتودنسي بايد به آن توجه داشته باشند توجه به نحوه مسواك زدن است.

نتيجه گيري كلي 

هدف نهايي درمان ايجاد بيشترين زيبايي با بهترين رابطه دنداني با بهترين ثبات همراه با سلامت بافتهاي دهان و دندان است.



برچسب: معايب كشيدن دندا در ارتودنسي،كشيدن دندان عقل براي ارتودنسي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۴۷:۲۷ توسط:صحرايي موضوع:

آناتومي دندان و ساختار آن

آناتومي دهان و دندان

اولين عضو دستگاه گوارش بدن دهان است كه از لب‌ها شروع مي‌شود و به حلق متهي مي‌گردد. آب و مواد غذايي براي گوارش اول وارد اين عضو از بدن مي‌شود و چهار عمل اصلي اين بخش شامل جويدن و كمك به هضم غذا، حس چشايي، تكلم و تنفس مي‌باشد.

ساختار دندان و دهان شامل حفره دهان، دندان‌ها، زبان، بزاق و غدد بزاقي، لثه، لب‌ها و سقف دهان است.

در حفره دهاني فك بالا ثابت بوده ولي فك پايين متحرك بوده و عمل باز و بسته شدن دهان را به عهده دارد.

در داخل استخوان‌هاي هر فك حفراتي وجود دارد كه ريشه دندان‌ها درون آن قرار مي‌گيرد. اولين قدم در راه گوارش غذا خرد كردن و جويدن موااد غذايي است كه توسط دندان‌ها انجام مي‌شود. در ادامه اين مطلب به آناتومي دندان مي‌پردازيم.

ساختار دندان انسان

دندان ها انواع مختلفي دارند. با توجه به نوع آن، شكل ظاهرى و شكل ريشه آن‌ها متفاوت است. برخي از دندانها ريشه اضافي دارند. ساختار دندان از بخش‌هاي مختلف تشكيل‌شده است: مينا، عاج و پالپ.

مينا محكم ترين ساختار بدن مى باشد. اما اسيد ناشى از فعاليت باكترى ها اين دندان محكم را دچار تجزيه شيميايى مى كند، و دندان دچار پوسيدگى مى شود.

از دندان‌هاي خود به‌خوبي مراقبت كنيد و در صورت مشاهده علائم بيماري حتماً آن‌ها را جدي بگيريد.

ساختار دندان به سه بخش اصلي تقسيم مي‌شود:

1- تاج دندان (crown)

2- گردن (cervix)

3- ريشه دندان (root)

تاج دندان 

در اطراف دندان بخش‌هايي وجود دارد كه آن را به لثه متصل مي‌كند.تاج در بالاي لثه قرار دارد و به رنگ سفيد هست؛ و قسمتي كه در استخوان فك قرار دارد ريشه ناميده مي‌شود. رنگ ريشه نسبت به تاج دندان زردتر است.

در قسمت تاج ساختار دندان سه لايه وجود دارد:

۱- مينا (enamel) كه سخت‌ترين عضو بدن هست و ۹۹ درصد آن را مواد معدني تشكيل داده است. ميناى دندان خارجى ترين لايه دندان است.

۲- عاج (dentin) داراى سلول هاى زنده است .سلول‌هاي سازنده عاج بسيار شبيه به سلول‌هاي استخواني مي‌باشند.عاج دندان زير مينا قرار دارد.

۳- پالپ يا مغزكه در مركز دندان قرار گرفته است.

گردن يا طوق دندان

  اين بخش از دندان در ناحيه خط لثه قرار دارد و بخش جدا كننده دندان در خط لثه است. در اين قسمت از دندان، ريشه و تاج دندان به هم مي‌رسند.

گردن سه بخش اصلي دارد: 

1-  لثه ها (Gums): لثه نوعي بافت گوشتي و صورتي است كه به گردن دندان و سمنتوم متصل شده است.

2-   پالپ (Pulp): پالپ يا مغز دندان بخش دروني دندان است. اين بخش از رگ‌هاي خوني ريز و بافت عصبي ساخته شده است. 

3-  حفره پالپ (Pulp cavity): حفره پالپ فضاي داخل تاج دندان است كه شامل پالپ است.

ريشه يا (Root)

ريشه بخشي از ساختار دندان است كه درون استخوان قرار دارد و باعث فيكس شدن دندان در جاي خود مي‌شود.

ريشه تقريباً دو سوم كل دندان را تشكيل مي‌دهد.ريشه از چندين بخش تشكيل شده است:

1- كانال ريشه يا (Root canal): كانال ريشه گذرگاهي است كه شامل پالپ دندان است.

2- سمنتوم يا سمان (Cementum): به اين ماده سمنت يا سيمان دندان نيز اطلاق مي‌شود. سمنتوم يك ساختار شبه استخواني دارد كه به رباط هاي پريودنتال متصل شده است. 

3- رباط پريودنتال (Periodontal ligament): رباط پريودنتال از بافت همبند و فيبر كلاژن ساخته شده است. اين رباط‌ها شامل اعصاب و عروق خوني هستند.

4- اعصاب و رگ هاي خوني (Nerves and blood vessels): رگ‌هاي خوني رباط پريودنتال را با مواد مغذي تغذيه مي‌كنند.

عروق عصبي نيز به كنترل ميزان نيرو مورد استفاده هنگام جويدن غذا كمك مي‌كنند.

 5- استخوان فك (Jaw bone): استخوان فك كه استخوان آلوئولار نيز ناميده مي‌شود، استخواني است كه حاوي حفرات دنداني است كه ريشه دندان‌ها را درون خود جاي مي‌دهد.

نتيجه‌گيري

شناخت انواع ساختار دندان و بخش‌هاي مختلف آن باعث مي‌شود اهميت دندانها در بدن انسان را بيشتر درك كنيم. مراقبت از دندان‌ها فقط به‌وسيله مسواك نيست بلكه مسائل زيادي را بايد رعايت كنيم تا دندان‌هاي سالمي داشته باشيم.


برچسب: اناتومي دندان به صورت خلاصه،ساختمان دندان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۲۸:۳۹ توسط:صحرايي موضوع:

كانال ريشه

كانال ريشهِ دندان فضايي آناتوميك داخل ريشه دندان است كه شامل مغز دندان، كانال‌هاي اصلي و كانال‌هاي فرعي‌ است كه ممكن است كانال‌هاي ريشه را به هم يا به سطح دندان متصل كنند. 

علائم موجود در افرادي كه نيازبه درمان كانال ريشه دارند

برخي از نشانه ها كه بلافاصله بعد از مشاهده بايد به دندانپزشك مراجعه كرد، شامل موارد زيراست 

1- درد دندان شديد و درمان كانال ريشهيكي از بزرگترين نشانه هاي نياز به درمان كانال ريشه، درد شديد دندان است. هنگامي كه فرد كانال ريشه عفوني دارد، دندان در حال از بين رفتن و پوسيدگي است.

دامنه درد ممكن است از درد خفيف تا شديد يا تيركشنده باشد. مي تواند مداوم يا متناوب باشد اما تقريباً هميشه درد نشانگر نياز به درمان ريشه است.

در صورت عدم درمان، عفونت مي تواند گسترش يافته و درد بدتري ايجاد كند.

2- بيماري عمومي مشابه علايمي كه هنگام عفونت در معده يا آنفولانزا ايجاد مي شود، عفونت دنداني نيز مي تواند علائم مشابهي ايجاد كند.

علائمي مانند گره هاي لنفاوي متورم يا دردناك، تب، لثه هايي متورم و گونه ها و احساس ناراحتي و بيماري را جستجو كنيد.

عدم درمان عفونت هاي ريشه منجر به بدتر شدن آن مي شوند كه مي تواند مشكلات جدي تري مانند آبسه ي دندان ايجاد كند .

3- لثه ها يا گونه هاي متورميكي از شايع ترين علائم عفونت و التهاب است. در صورت ابتلا به عفونت دندان، در اغلب موارد تورم لثه ها نيز به وجود خواهد آمد.

تورم هميشه نيازمند درمان كانال ريشه نيست بلكه قطعاً نشانگر مواردي است كه بايد به دنبال علت آن بود. غالباً بيماران نيازمند درمان ريشه، از وجود تورم لثه در نزديكي ريشه دندان شكايت دارند. 

4- حساسيت دندان اين روش ممكن است تا حدودي دردناك باشد و بعد از آن ممكن است دندان براي مد تي حساس باشد. دندانپزشك شما در مورد نحوه مراقبت از دندان هاي خود پس از انجام عمل توضيحات لازم را  خواهد داد .

چه زماني دندان به درمان كانال ريشه نياز دارد؟

در بيشتر اوقات پوسيدگي دندان ها سبب اين مي شوند كه دندان به درمان كانال ريشه احتياج پيدا كند و بيمار به پزشك متخصص مراجعه كند.

اگر پوسيدگي يا شكستگي دندان از قسمت هاي مينا و عاج گذشته باشد و به پالپ برسد، التهاب ناشي از حضور باكتري ها باعث به وجود آمدن التهاب در پالپ مي شود.

اين التهاب از چند مسير مختلف باعث ايجاد درد دندان مي گردد، در اين شرايط براي برطرف كردن درد و خارج كردن بافت عفوني، درمان كانال ريشه دندان توصيه مي شود.دربعضي مواقع صدمات ناشي از وارد شدن ضربه به دندان، بيماري هاي عفوني پيشرفته لثه، حتي بدون داشتن پوسيدگي نياز به درمان كانال ريشه دندان پيدا مي كند. 

تميز كردن و پركردن كانال ريشه

دندانپزشك بعد از اينكه پالپ دندان را برداشت كانال ريشه را تميزكرده و بزرگ ميكند تا بتواند به راحتي آن را پر كند.كانال ريشه معمولا بسيار باريك است و به دشواري ميتوان آن را پر كرد.

دندانپزشك شما با استفاده از يكسري فايل ها ي كوچك كانال ريشه را بزرگ ميكند و به آن فرم ميدهد تابتواند به راحتي كانال را پر كند.تكميل اين بخش از درمان عصب كشي ممكن است چند ساعت طول بكشد و نياز به چندين جلسه داشته باشد.دندان هاي جلو ودندانهاي نيش معمولا يك ريشه شامل يك كانال دارند.

دندان هاي آسياي كوچك و آسياي بزرگ داراي 2 يا 3 كانال در ريشه هاي خود هستند. براي دندانهايي كه ريشه و تعداد كانال بيشتر دارند ممكن است درمان طول بكشد.

اگر درمان عصب كشي به بيش از چند جلسه نياز داشته باشد ممكن است دندانپزشك شما مقدار كمي دارو در كانال تميز شده قرار دهد تا باكتري هاي باقيمانده را از بين ببرد و بعد از آن دندان با پر كردن موقت بسته ميشود.

اگر شما دچار علائم ناشي از عفونت از قبيل درجه حرارت بالا و يا تورم هاي بزرگ شديد ممكن است دندانپزشك شما براي مديريت و جلوگيري از عفونت بيشتر به شما آنتي بيوتيك بدهد. 

درمان كانال ريشه

 درمان كانال ريشه يك روش اندودنتيك يا عصب كشي به معناي معالجه داخلي دندان مي باشد. قسمت داخلي دندان حاوي محفظه پالپ و كانالهاي ريشه هست كه مملو از پالپ دنداني مي باشند. محفظه پالپ در زير لايه سختي به نام عاج در وسط دندان قرار دارد.

پالپ دندان از اعصاب، رگ هاي خوني، بافت همبند و سلول هاي تخصصي ساخته شده است كه به رشد دندان كمك مي كند.

كانال ها ريشه پالپ را به اعصاب و رگ هاي خوني موجود در نوك ريشه دندان فك پايين متصل مي كنند. 

نتيجه

به دليل تكنيك هاي مدرن و بيهوشي ، درمان كانال ريشه عملا بدون درد است. بسياري از افراد به اشتباه معتقدند كه يك كانال ريشه به دليل ارتباط آن با آسيب پالپ يا عفونت ، دردناك خواهد بود.

اما اشتباه نكنيد عفونت منبع واقعي درد شماست. در حقيقت ، در مقايسه با كشيدن ، درمان كانال ريشه گزينه راحت تروبهتري است . 


برچسب: فرق كانال و ريشه دندان،كانال اضافه دندان،عصب كشي دندان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۱۰:۲۴ توسط:صحرايي موضوع:

در خانه دندان هايي سفيد داشته باشيم!

داشتن دندان هايي سفيد و زيبا براي هر كسي يك اولويت و حتي نياز است زيرا در نماياندن چهره اي جذاب و زيبا بسيار تاثير دارد.

حدود ۱۸ درصد افراد مي‌گويند كه معمولا در هنگام عكس گرفتن سعي مي‌كنند دندان‌هايشان را پنهان كنند. بيشتر آنها از رنگ زرد دندان‌هايشان ناراضي‌اند و خجالت مي‌كشند.

آيا ميدانستيد كه در خانه نيز ميتوانيم دندان هايمان را سفيد نگه داريم و از رنگ زرد و زشت دندان ها خلاص شويم؟

ما در اين مطلب به شما ارزانترين و سريعترين روش هاي سفيد كردن دندان ها را در خانه به شما اموزش ميدهيم.

روش هاي خانگي سفيد كردن دندان ها

  • استفاده از سركه سيب

1/2 قاشق چاي خوري سركه سيب و يك فنجان آب اماده كنيد سركه را به آب اضافه كنيد و خوب مخلوط كنيد.
قبل از مسواك زدن دندان ها را با اين آب بشوييد. اين روش را 2-3 بار در يك هفته در صبح انجام دهيد.

  • استفاده از روغن نارگيل

يك قاشق غذاخوري روغن نارگيل را در دهان بگذاريد و به مدت ۵ تا ۲۰ دقيقه بين دندان‌ها بچرخانيد يا چند قطره از آن را به خميردندان‌تان اضافه كنيد.
 راه ديگر استفاده از روغن نارگيل براي سفيد كردن دندان‌ها اين است كه گوشه‌ي يك حوله‌ي كوچك و تميز را به روغن نارگيل آغشته كنيد و روي دندان‌ها بماليد.
 روغن نارگيل داراي خواص ضد ميكروبي بوده و براي محافظت و تميز كردن لثه‌ها نيز بسيار عالي است.

  • استفاده از زردچوبه

مقداري از يك پودر زردچوبه با كيفيت را برداريد. مسواك خودتان را مرطوب كنيد و آن را در پودر زردچوبه بزنيد. مسواك را هرگز به منبع اصلي زردچوبه نزنيد چرا كه مي‌تواند باعث گسترش باكتري شود.
سپس دندان‌ها را مانند هميشه مسواك بزنيد تا پودر زردچوبه به قسمت‌هاي مختلف لثه و دندان برسد و بگذاريد تا اين پودر براي حداقل ۵ دقيقه روي دهانتان باقي بماند.
سپس دهان خود را كاملا با آب بشوييد و سپس دوباره دندان را به كمك خميردندان يا ديگر محصولات تميزكننده ديگر مسواك كنيد.

  • از توت فرنگي استفاده كنيد!

دو يا سه عدد توت فرنگي را ميكس كرده و آن را روي مسواك يا پنبه قرار داده و با آن مسواك بزنيد.
قبل از شستن اجازه دهيد كه سه تا پنج دقيقه باقي بماند، سپس بشوييد.
يكبار در هفته اينكار را انجام دهيد. مصرف زياد آن به دندان آسيب زده و آن را ضعيف ميكند.

  • با پوست موز دندان هايي سفيد داشته باشيد!

مي‌توانيد از قسمت داخلي پوست موز استفاده كنيد زيرا اين قسمت سرشار از پتاسيم، منيزيم، منگنز و ديگر مواد معدني است و تمام اين مواد باعث سفيد شدن دندان مي‌شوند. 
مواد معدني غني موجود در موز، جذب ميناي دندان شده و تاثير شگرفي در سفيد شدن دندان دارد. پس از مسواك زدن عادي مي‌توانيد تكه‌‌اي از پوست موز را دو دقيقه روي دندان‌هاي خود بكشيد، سپس دهان خود را آبكشي كنيد و پيش از خوابيدن يك بار ديگر اين كار را تكرار كنيد.

  • پوست پرتقال را استفاده كنيد!

يك يا دو بار در داخل پوست پرتقال را روي دندان هاي خود بماليد. دندان هايتان را به طور معمول با خمير دندان معمولي خود بشوييد.
پيشنهاد مي شود از اين روش هر روز استفاده كنيد تا بعد از 1 يا 2 هفته شاهد سفيد شدن دندان هايتان باشيد.
محتواي اسيدي از پوست پرتقال دندان ها را سفيد مي كند و همچنين به عنوان عامل ضد ميكروبي عمل مي كند.

  • مخلوط جوش شيرين و هيدروژن پروكسي

2قاشق چاي خوري جوش شيرين ،با 2 قاشق چاي خوري از خمير دندان و يك قاشق چاي خوري از پراكسيد هيدروژن مخلوط كنيد مخلوط را روي دندان ها پخش كنيد و 5-10 دقيقه آن را رها كنيد .
دندان ها را با مخلوط مسواك كنيد و سپس به طور كامل با آب بشوييد، براي حذف تمام پراكسيد هيدروژن با خمير دندان به طور منظم و يا جوش شيرين مسواك بزنيد.

2قاشق چاي خوري جوش شيرين ،با 2 قاشق چاي خوري از خمير دندان و يك قاشق چاي خوري از پراكسيد هيدروژن مخلوط كنيد مخلوط را روي دندان ها پخش كنيد و 5-10 دقيقه آن را رها كنيد .
دندان ها را با مخلوط مسواك كنيد و سپس به طور كامل با آب بشوييد، براي حذف تمام پراكسيد هيدروژن با خمير دندان به طور منظم و يا جوش شيرين مسواك بزنيد.


برچسب: سفيد شدن دندان هاي زرد،لاك سفيد كننده دندان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۷:۱۷ توسط:صحرايي موضوع:

آشنايي با تجهيزات دندانپزشكي

تجهيزات دندانپزشكي طيف وسيعي از رشته مهندسي پزشكي را دربر ميگيرد. آشنايي با اين تجهيزات ضمن جالب بودن بحث دندانپزشكي، شما را قادر خواهد ساخت كه بهتر و با اطلاعات بيشتر در هنگامرفتن به مطب دندانپزشكي به اين وسايل نظر افكنيد. پس در ادامه با ما همراه باشيد.

يونيت

يونيت دندان پزشكي يك صندلي همراه با وسايل دندانپزشكي است كه به آن وصل است و به تنهايي يك مطب دندان پزشكي است.



يونيت دندانپزشكي داراي ورودي آب ، هوا و خروجي فاضلاب ميباشد كه براي ساكشن ها،شير آب ليوان ، پوآر ، اينسترومنت ها كاويترون و كراشور استفاده ميشود.

قطعات اصلي يونيت دندانپزشكي شامل چراغ ، ساكشن ، كاسه كراشور ، ميز پزشك (تابلت ) تابور ها و كمپرسور ميباشد.

صندلي دندانپزشكي از تكنولوژي سيستم الكتريكي و پنوماتيكي بهره مند ميباشد كه جهت تسلط پزشك براي جا به جاي و عدم تكان و لرزش بيمار و محكم بودن آن طراحي شده است.

اين صندلي شامل شاسي ، زير سري ، زير دستي ، تشك و پشتي صندلي ميباشد. تشك صندلي عموما از جنس چرم ميباشد.

تابوره

صندلي تابوره صندلي‌هاي چرخدار بدون تكيه هستند كه در بارها و هم‌چنين در آزمايشگاه از آن استفاده مي‌شود.

تابوره جهت نشستن جراح، كمك جراح، متخصصين بيهوشي در هنگام عمل جراحي در اتاق عمل مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در اندازه‌هاي مختلف قابل دسترس است.اين صندلي قابليت قابليت تنظيم ارتفاع نيز دارد.

اين صندلي بايد بعد از هر عمل جراحي بايد استريل مجدد شود.

ساكشن

برخلاف ابزارهاي ديگر دندانپزشكي، مكنده بزاق يكي از لوازم دندانپزشكي است كه كنار آمدن با آن راحت‌تر است و در بسياري از مواقع نيز باعث خنده مي‌شود. زماني كه دندانپزشك در حال معاينه دهان شما است غالباً به يك فضاي خشك نياز دارد.

تجهيزات دندانپزشكي ساكشن يك لوله بلند است كه به يك دستگاه مكنده متصل بوده و بزاق را از دهان شما خارج مي‌كند.

شما ممكن است صداي دستگاه ساكشن را بشنويد و سر دستگاه را داخل گونه‌هاي يا روي زبان خود احساس كنيد اما اين چيزي نيست كه باعث ترس شما شود.

در هنگام انجام فرايندهاي دندانپزشكي ممكن است نياز باشد كه دندانپزشك از آب در دهان شما استفاده كند .در اين موارد شما بايد مكرراً دهان خود را ببنديد تا دستگاه بتواند آب جمع شده در دهان شما را از آن خارج كند.

قالب هاي دندانپزشكي

اگر شما نياز به روكش‌هاي دنداني يا محافظ دهاني داريد، دندانپزشك ممكن است از قالب براي دندان‌هاي شما استفاده كند.

اين قالب‌ها ترسناك نيستند ولي به هر حال، فريم‌هايي هستند كه با مواد نرم پر شده و در دهان بيمار قرار داده مي‌شوند. زماني كه شما دهان خود را بسته و دندان‌ها را روي هم قرار مي‌دهيد، قالب شكل دندان شما را به خود مي‌گيرد.

مواد قالبگيري مزه و طعم خوبي ندارند اما پس از گذشت چند ثانيه قابل تحمل مي‌شوند. حتي برخي از دندانپزشكان از اسانس‌ها يا خوشبوكننده‌هاي متنوعي براي كودكان استفاده مي‌كنند.

لايت كيور

زماني كه دندانپزشك تشخيص دهد كه دندان ترميمي را بايد با مواد كامپوزيتي پر كرد بايد از دستگاه لايت كيور استفاده كرد. براي محكم كردن مواد كامپوزيتي از لايت كيور كه با نور ماوراء بنفش باعث فشردگي سريع كامپوزيت ميشود استفاده ميكنند

دستگاه لايت كيور داراي لامپ LED يا هالوژني ميباشد و همانطور كه مطلع هستيد مزيت لامپ هاي LED مانند هالوژني گرما توليد نمي كند و به همين دليل كاربرد بيشتري دارد .

تابش نور لايت كيور سه نوع ميباشد:

  • تابش پالس كه شدت نور كم و زياد ميشود. 
  • تابش RAMP كه شدت نور از كم شروع ميشود و با گذشت زمان شدت نور افزايش مي يابد.
  • تابش ثابت هم بدين صورت است كه نور با شدت ثابت تابيده ميشود.

فورسپس

فورسپس(به انگليسي: Forceps) يا انبر ابزاري دستي بوده و براي گرفتن و نگه داشتن اشياء بكار مي‌رود.

زماني از فورسپس استفاده مي‌شود كه به علت عميق بودن ناحيه عمل، ناچار به وسيله‌اي با دسته بلند و جا انگشتي براي فيكس كردن انگشتان مي‌باشيم كه فورسپس همين ويژگي‌ها را دارا مي‌باشد. در خارج از رده پزشكي و نزد عوام (انگليسي زبان) معمولاً از فورسپس به عنوان موچين، انبرك، انبردست‌ها، كليپ يا گيره اشاره مي‌شود.



فورسپس پزشكي از جنس فولاد كربني بوده و قابليت استريل شدن در دماي بالاي اتوكلاو را دارد. در دندانپزشكي نيز به گيره مخصوص كشيدن دندان، فورسپس گفته مي‌شود.

امروزه نوع يكبارمصرف و از جنس پلاستيك نيز مورد استفاده دارد. نوع ديگري از فورسپس در مامايي استفاده مي‌شود و فورسپس مامايي نام دارد كه توسط خانوادهٔ چمبرلين اختراع شد؛ كار آن‌ها قابلگي بود.

آينه دندان

اين ابزار شايد كم ترس‌ترين لوازم دندانپزشكي است اما با اين وجود ابزار مهمي است.

آينه دهاني يك آينه كوچك است كه يك دسته فلزي دارد. اين ابزار دو كاربرد دارد: نخست اين كه دندانپزشك با استفاده از آن مي‌تواند داخل تمام دهان را مشاهده كرده و معمولاً مي‌تواند به مشاهده قسمت‌هايي كه پيچيدگي‌هاي فيزيكي دارد كمك كند.

با استفاده از اين آينه پيدا كردن پوسيدگي دندان و مشكلات احتمالي ديگر دهان راحت‌تر است كه در صورت استفاده نكردن از اين ابزار قابل شناسايي نيستند.


ثانياً اين ابزار به دندانپزشك كمك مي‌كند كه بدون استفاده از دست، زبان شما را جابه‌جا كرده يا آن را به سمت داخل گونه‌هاي شما هدايت كند.


برچسب: آشنايي با فرزهاي دندانپزشكي،انواع ست هاي دندانپزشكي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۲۴:۳۷ توسط:صحرايي موضوع:

آنچه درباره ارتودنسي دندان بايد بدانيم

تعربف ارتودنسي :

ارتودنسي به معناي ” دندان هاي راست و ريست ” يكي از رشته هاي تخصصي دندان پزشكي است.درمان هاي ارتودنسي ممكن است تنها بر تصحيح موقعيت دندان ها يا تغيير الگو و جهت رشد فكين متمركز باشد.

براي آشنايي با روش ها و مراحل انجام ارتودنسي با ما همراه باشيد.

علت نامرتبي دندان ها چيست؟

ماندن بيش از حد دندان هاي شيري در دهان كودك مي تواند باعث بروز مشكلاتي در رشد دندان هاي دائمي كودك شود.

در زمان رشد دندان هاي دائمي ، اگر دندان شيري هنوز در دهان باشد، دندان دائمي در جلو يا عقب دندان شيري رشد مي كند.

به اين ترتيب دندان هاي شيري باعث ايجاد مشكل ، نامرتبي و بهم ريختگي دندان هاي دائمي مي شوند.

چه زماني مي توان از روش هاي ارتودنسي استفاده كرد؟

زماني كه فرد داراي مشكلاتي از قبيل :

  •  نامرتبي دندان ها
  •  فاصله ي بين دندان ها
  •  داشتن دندان اضافه
  •  زاويه دار بودن و چرخش دندان ها
  •  مشكلات از قبيل عقب يا جلو بودن فك باشد

انواع روش هاي ارتودنسي

  •  ارتودنسي متحرك
  •   ارتودنسي ثابت
  •     ارتودنسي با استفاده از براكت هاي فلزي
  •     ارتودنسي با استفاده از براكت هاي همرنگ دندان
  •     ارتودنسي با براكت هاي فلزي يا سراميكي بدون لاستيك
  •     ارتودنسي از پشت دندان يا سيستم لينگوال
  •    ارتودنسي شفاف يا Invisalign

در ادامه با چند روش ارتودنسي به طور كامل آشنا مي شويم:

ارتودنسي نامرئي

پلاك ها يا طلق هاي شفاف يكي از بهترين جايگزين ها براي ارتودنسي ثابت (با استفاده از براكت ها و سيم ارتودنسي) مي باشد.

بعضي از بيماران هنگامي كه براي درمان ارتودنسي مراجعه مي كنند بسيار حساس اند كه ارتودنسي دندان هايشان واضح و مشخص نباشد.

بزرگسالان و افرادي كه در موقعيت هاي اجتماعي خاصي قرار دارند معمولا علاقه مند اند تا از ارتودنسي نامرئي استفاده كنند.

ارتودنسي متحرك

درمان هاي ساده، ممكن است با سيم هاي متحرك انجام شود . (وسيله اي كه براي ميتوان آنرا براي تميز كردن از دهان در آورد ).

اين دستگاه، سيم هاي نازك و حساس با تعدادي فنر در كنار آنها هستند، كه با اعمال فشار ملايمي به دندان ،باعث حركت آنها ميشود . 

زمان مناسبي براي انجام ارتودنسي وجود دارد؟

براي انجام ارتودنسي لازم نيست يك نوجوان باشيد. در حقيقت ، ما بيماران را از سن هفت سالگي تا بزرگسالان درمان مي كنيم.
اين عاقلانه است كه كودك خود را براي مشاوره در سنين پايين ببريد، زيرا به اندازه كافي دندان بزرگسالي دائمي رشد كرده است تا بسياري از مشكلات را تشخيص دهد. اگر درمان ارتودنسي ضروري باشد ، ما اغلب مي توانيم درمان را حتي در حالي كه دندانهاي اوليه فرزند شما هنوز هم است ، شروع كنيم.

ولي بهترين زمان براي اين افراد حوالي سن 12 سالگي است.با اين حال ارتودنسي محدوديت زماني ندارد و تا زمانيكه دندانها سالم هستند مي توان اين درمان را انجام داد.

قالب گيري براي انجام ارتودنسي

اولين مرحله از ارتودنسي دندان، مرحله قالب گيري است كه در اين مرحله متخصص ارتودنسي پس از معاينات دقيق باليني و راديوگرافيك از دندان هاي بيمار قالب گيري مي كند تا وضعيت دندان ها را در ابتداي درمان ارتودنسي ثبت نمايد.

براي ارتودنسي بايد حتما چند دندان كشيده شوند؟

ممكن است، فك شما جاي كافي براي دندان هاي دائم شما نداشته باشد.

اگر چنين است، شما بايد تعدادي از دندان هاي دائم خود را براي ايجاد جاي كافي در فك، بكشيد اگر چنين بود ، تيم دندانپزشكي شما را اگاه خواهند كرد.

گاهي اوقات، با به كار بردن روش متفاوتي از درمان، فضاي كافي به وجود خواهد آمد .

آيا ارتودنسي ناراحت كننده است؟

انجام ارتودنسي به طور كلي يك تجربه دردناك نيست. با اين حال ، هنگام اولين بار و پس از تنظيمات منظم ، ناراحتي را تجربه خواهيد كرد.
اين فقط بدان معني است كه آنها كار مي كنند ، و همه چيز در دهان شما حركت مي كند!

 

فوايد ارتودنسي

  • دندان هاي نا مرتب و روي هم افتاده ، پس از درمان در جاي مناسب خود قرار مي گيرند.
  •  تميز كردن دندان ها آسان تر مي شود و همين عمر باعث بالا رفتن طول عمر دندان ها مي شود.
  •  زماني كه دندان ها در موقعيت مناسب خود قرار مي گيرند، فشار وارد شده در هنگام گاز زدن و جويدن غذا و خوراكي ها به طور مساوي بين همه ي دندان ها تقسيم مي شود و بر ريشه ي بعضي از دندان ها فشار بيشتر وارد نمي شود.

ارتودنسي يك درمان دائمي است؟

حتي پس از نگهداري، طبيعي است كه حركات جزئي دندان در طول زندگي رخ دهد بنابراين هيچ تضميني دائمي را نمي توان ارائه دادبا اين حال، براي دندان ها غير ممكن و غير طبيعي است كه نياز به درمان بيشتري داشته باشد.

منبع : https://b2n.ir/p84190


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۵۷:۱۳ توسط:صحرايي موضوع:

همه چيز راجع به عمل ليفت لثه

خيلي از افراد از لبخند لثه اي راضي نيستند و بايد بدانيد كه لبخند لثه نما معمولا در نتيجه ژنتيك به وجود مي آيد. در برخي بيماران هنگامي كه دندان هاي دائمي رشد مي كنند، لثه به درستي عقب نمي رود. به همين خاطر است كه ليفت لثه به عنوان يك جراحي زيبايي در نظر گرفته مي شود و معمولا بيمه هزينه آن را تقبل نمي كند. در اين مقاله  به ليفت لثه مي پردازيم.

آيا ليفت لثه محدوديت دارد؟

محدوديت جراحي ليفت لثه به اين بستگي دارد كه قرار است تا چه حد اسكالپتينگ با ليزر انجام شود. تنها به ميزان خاصي بافت لثه در اطراف دندان ها نياز است تا بتوان توازن سالمي بين دندان و لثه برقرار كرد. اين اندازه را عرض بيولوژيك مي گويند. اگر لبخند لثه اي داريد كه با ليزر به تنهايي قابل اصلاح نيست روش هاي ديگري هستند كه مي توان از آن ها هم استفاده كرد.

براي بررسي اين كه براي اصلاح لبخند لثه اي چه كارهايي مي توان انجام داد بايد به پزشك مراجعه كرد.

عمل ليفت لثه

اين عمل حدود 2 تا 3 ساعت طول ميكشد و همانند ساير درمانهاي دندانپزشكي تحت بي حسي موضعي انجام ميشود. اگر چه بي حسي موضعي براي اين عمل كافيست اما براي برخي بيماران كه اضطراب زيادي دارند ممكن است براي راحتي بيشتر آرام بخش نيز استفاده شود.
جراحي ليفت لثه يك جراحي جزئي است و زخم حاصل از آن در ابتدا ممكن است همانند هر زخم ديگري در بدن كمي ناراحتي ايجاد كند. ممكن است براي برطرف شدن درد مسكن برايتان تجويز شود.

دوره نقاهت 

از آنجا كه امروزه ليفت لثه بصورت سريع، بدون درد و خونريزي و يا همراه با خونريزي بسيار كم انجام مي شود، بهبودي بعد از عمل بسيار آسان تر است.
بيشتر بيماران در طي 24 ساعت قادر به خوردن و نوشيدن در حالت عادي هستند و لثه ها بايد طي دو روز كاملا بهبود يابند. لثه هاي شما ممكن است بعد از جراحي لثه براي چند روز متورم و دردناك باشند.

جراحي لثه براي روكش معمولا همزمان با ساير روش هاي دندانپزشكي مانند قرار دادن ونير يا روكش دندان انجام مي شود. بنابراين لازم است هرگونه دستورالعمل اضافي را از دندانپزشك خود بگيرد.

ليفت لثه چ عوارضي دارد؟

هيچ جراحي بي عيب نيست و شامل ريسك هاي خاص خود است. ريسك هاي ليفت لثه واكنش آلرژيك بدن به بي حسي( اين مورد به ندرت رخ مي دهد) و بازگشت بافت لثه به حالت نخست مي باشد.
در صورتي كه از ظاهر دندان ها و لثه هايتان ناراضي هستيد، با يك دندانپزشك ترميم و زيبايي مشورت كنيد تا بدانيد كه آيا كانديد ليفت لثه هستيد يا خير. اما به ياد داشته باشيد، مانند هر درمان ديگري، نتيجه ي نهايي بستگي به مهارت دندانپزشك دارد.
از اين رو نزد هر دندانپزشكي نمي توان ليفت لثه انجام داد و بايد قبل از انتخاب دندانپزشك، تحقيقات كامل را انجام دهيد و از ماهر بودن وي اطمينان حاصل كنيد.

اين عمل براي چ كساني توصيه مي شود؟

به طور كلي افرادي كه لبخند لثه اي دارند يعني در هنگام لبخند زدن لثه ي آن ها بيشتر نمايان مي شود جزو افرادي هستند كه در اولويت استفاده از روش درماني ليفت لثه اي قرار دارند . اين افراد براي اين كه بتوانند از روش ليفت لثه استفاده كنند بايد ريشه ي دندان شان به قدري محكم باشد كه با نمايان شدن بخش اعظمي از دندان ، ساختار دندان به خطر نيفتد.

بعد از عمل

در اين جراحي به بخيه نيازي نيست و اين پروسه خيلي سريع و معمولا بدون هيچ درد خاصي انجام مي شود. حدود ۲۴ ساعت بعد از اين جراحي مي توانيد بخوريد و بنوشيد و حدود يك هفته بعد كاملا بهبود خواهيد يافت.

هر گونه درد بعد از اين پروسه را مي توان با مصرف داروهاي بدون نياز به نسخه برطرف كرد. مي توان بلافاصله بعد از جراحي اين داروها را مصرف كرد.
اگر پروسه ليفت لثه به همراه ساير جراحي هاي زيبايي انجام شده باشد، زمان ريكاوري مي تواند طولاني تر باشد.


برچسب: مراقبت بعد از ليفت لثه، متخصص ليفت لثه،معايب ليفت لثه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۲۴:۵۰ توسط:صحرايي موضوع:

وظيفه ميناي دندان چيست؟

ميناي دندان سخت‌ترين ماده‌ي موجود در نه تنها دهان و دندان، بلكه در كل بدن است. اين لايه‌ي بيروني از مواد معدني مثل هيدروكسي آپاتيت تشكيل شده است و تمام دندان‌ها را پوشش مي‌دهد.

مينا نقش بسيار مهمي در حفظ و نگهداري دندان‌ها دارد. اين لايه مي‌تواند دندان را در مقابل عواملي كه باعث پوسيدگي مي‌شوند حفاظت كند.

همچنين از ايجاد پلاك روي دندان‌ها كه باعث بروز بيماري لثه خواهد شد، جلوگيري مي‌كند.

ساختار ميناي دندان

۹۶٪ از مينا را مواد معدني و ۴٪ باقي‌مانده را آب و مواد آلي تشكيل مي‌دهند. 

اين ماده، غني‌ترين عضو بدن از نظر كلسيم است و ۹۵٪ آن تركيبات كلسيم است. ۵۱٪ اين بافت را مواد آلي و بقيه را آب تشكيل مي‌دهد.

مينا تمام سطوح خارجي هر دندان را مي‌پوشاند و باعث حفاظت از آن مي‌شود.

 

علل حساسيت ميناي دندان

مصرف قند و تمام خوراكي ها يا نوشيدني هاي خيلي شيرين.

نابهنجاري هاي مينا، به اين دلايل: كمبود ويتامين D و عفونتي كه از كودكي تا تشكيل دندان هاي دائمي طول بكشد (سرخك، آبله مرغان).

استفراغ هاي پرتكرار، كه ترشحات اسيدي معده را وارد دهان مي كنند. 
 اين در حالي است كه اسيدهاي معده نيز باعث سرعت گرفتن روند از دست دادن املاح مينا، مي شوند.

كلر هم مي تواند به حساس شدن دندان و در نتيجه از دست دادن املاح كمك كند. 
برخي اوقات اين مورد در بين شناگران حرفه اي كه مدت زمان زيادي را در آب كلردار استخرها، مي گذرانند، ديده مي شود.

بروكسيسم (دندان غروچه) هم ميزان فرسودگي ميناي دندان را به واسطۀ پديده اي كاملاً مكانيكي افزايش مي دهد.

و البته، عدم رعايت بهداشت دهان و دندان كه زمان تماس ميناي دندان و اسيدها را افزايش مي دهد،  نيز در اين طبقه بندي قرار مي گيرد.

در صورتي كه مينا دچار فرسايش شود، راهي به جز ترميم دندان وجود ندارد. بنابراين سوالي كه براي اغلب بيماران پيش مي آيد نحوه جلوگيري از فرسايش ميناي دندان است. 

روش هاي تقويت ميناي دندان

  • حذف نوشيدني هاي شيرين

اين امر واضح است و بارها تكرار شده است. آب ميوه ها به دندان هاي شما آسيب مي زنند.

اگر هر روز حتي يكي از نوشيدني هاي شيرين خود را با آب جايگزين كنيد، خدمت بزرگي براي جلوگيري از فرسايش ميناي دندان خود انجام داده ايد.

  • فلورايد

فلورايد، به كمك كريستال هاي هيدروكسي آپاتيت، از مينا محافظت مي كند. به همين علت است كه فلور در قوي تر شدن مينا در مقابل از دست دادن املاح، سهيم است.
حواستان باشد كه در مصرف فلور زياده روي نكنيد. با توجه به فلورايدي كه توسط آشاميدني ها و خوراكي ها به بدن منتقل مي شود، مصرف يك خميردندان حاوي فلور براي تأمين نياز به اين ماده، كافي است.

كمك هاي دندانپزشكي

اسيد معده به سرعت دندان ها را خراب مي كند. اگر از يك اختلال گوارشي مانند رفلاكس معده رنج مي بريد يا دچار اختلال خوردن مانند بوليميا هستيد، اسيد معده دريچه مري را از بين مي برد و وارد محيط دهان مي شود.  
بدين ترتيب با دندان هاي شما در تماس قرار مي گيرد. اگر مشكل گوارشي داريد، براي جلوگيري از فرسايش ميناي دندان هر چه سريع تر به دندانپزشك مراجعه كنيد تا بيماري شما را درمان كند.

فرسايش ميناي دندان

پلاك يك لايه چسبنده است كه از بزاق، مواد غذايي، باكتري، و ساير مواد مانند آن تشكيل مي شود.

پلاك معمولاً بين دندان ها و در سوراخ هاي ريز يا حفره هاي موجود در دندان هاي آسياب تشكيل مي شود. علاوه بر اين امكان تشكيل پلاك در اطراف محل هاي پركردن دندان و در كنار خط لثه يعني محل رسيدن دندان ها به لثه ها در دهان نيز وجود دارد.

گاهي اوقات باكتري هاي پلاك دندان نشاسته موجود در مواد غذايي را به اسيد تبديل مي كنند. هنگامي كه اين موضوع اتفاق افتد، اسيد پلاك شروع به خوردن مواد معدني سالم موجود در ميناي دندان را كرده كه اين فرآيند باعث مي شود كه ميناي دندان فرسوده شود.

آيا ميناي دندان قابل بازسازي است؟

متاسفانه در صورت بروز هرگونه مشكلي براي ميناي دندان، راهي براي بازگرداندن آن وجود ندارد زيرا ميناي دندان فاقد سلول زنده مي‌باشد.

بنابراين بايد از فرسايش ميناي دندان جلوگيري كرد. اما در مواردي كه اين فرسايش در مراحل اوليه است، مي‌توان با رعايت نكاتي مثل استفاده از دهانشويه، جلوي پيشرفت فرسايش را گرفت.

در صورتي كه اين فرسايش شدت داشته باشد، راهي جز پركردن تاج دندان، روكش كردن و باندينگ وجود ندارد.


برچسب: ميناي دندان آسيب ديده، تقويت ميناي دندان،ترميم ميناي دندان جلو،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۳۷:۴۲ توسط:صحرايي موضوع: